3 najlepšie reklamy sveta v roku 2017

Nenechajte si ujsť najlepšie reklamy na svete. Kde je svet a kde sme my?

Najprestížnejšia súťaž kreativity Cannes Lions 2018 je už za nami. Pozrime sa na to najlepšie, čo sa vytvorilo v reklamnej brandži na svete.

Možno ste si pred koncom roka 2017 hovorili „Kde je zoznam tých najlepších reklám za tento rok? Ako to, že ho nikde neviem nájsť?“. Odpoveď na túto otázku nám priniesol až v júni 2018 Cannes Lions, do ktorého tento rok reklamné agentúry zaslali až 32 372 prihlášok svojich posledných reklamných prác. Tie voči sebe súťažili v rôznych kategóriách a chcem vám predstaviťť najoceňovanejšie reklamy z nich, teda najlepšie reklamy na svete.

Najlepšie reklamys

Na úvod si povedzme si niečo o festivale Cannes Lions.

Cannes Lions s podtitulom „medzinárodný festival kreativity“ je súťaž o titul „najkreatívnejšia reklama“ sveta. Organizuje sa od roku 1954 vždy v lete v krásnom juhofrancúzskom Cannes a v tomto roku (2018) to bol v poradí už jej 65.ročník. O Cannes sa tiež často hovorí ako o zrkadle komunikačného biznisu a bodaj by nie, keď jej výhercovia nastavujú každý rok nové globálne trendy v oblasti reklamy.
Pozrime sa spolu na 3 veľmi úspešné reklamy, ktoré boli v roku 2018 ocenené v Cannes:

3. Moja čierna je krásna

Spoločnosť Procter & Gamble sa prostredníctvom reklamy My Black Is Beautiful“ zamerala na kontroverznú, ale napriek tomu silne sociálnu tému rasizmu, ktorá je stále aktuálna hlavne v Amerike. Táto úžasná myšlienka vyšla spod pera reklamnej agentúry BBDO New York a získala za ňu aj Zlatého leva v kategórii Film. Reklama poukazuje na matky, ktoré pripravujú svoje deti na to, že sa musia naučiť žiť v krajine, v ktorej voči nim existujú predsudky a zaujatosť. Jedna z matiek hovorí k dieťaťu: „Kto to povedal? To nie je kompliment! Ty nie si „pekná na to, že si čierna“. Ty si pekná a bodka. Dobre?“.
Hlavná myšlienka celej reklamy nás na konci vyzýva: „Je čas pre všetkých porozprávať sa o predsudkoch (#TalkAboutBias).

A čo Slovensko? Aj tu máme menšiny a žiaľ aj mnohé predsudky … a nerozprávame o nich! To však neznamená, že neexistujú a napätie sa stupňuje …

P.S.: Všimnite si ešte jednu vec. Reklama nemá nič spoločné s produktami Procter&Gamble. Spoločnosť si vybrala aktuálnu, pálčivú tému a chce prispieť k hľadaniu jej riešenia, k publicite tejto témy. Dnes zákazníci chcú od veľkých spoločností nielen kvalitné produkty, ale aj aby zaujímali jasné stanoviská k spoločenským témam. Je to ďalší konkrétny príklad ocenenej reklamy, ktorá môže zmeniť svet k lepšiemu.

2. Ako sa prací prášok nabúral do ostatných reklám

A sme pri reklame, o ktorej by sme mohli povedať, že je to najkreatívnejšie čo sa vymyslelo vo svete v roku 2017. Najvyššie ocenenie Grand Prixv kategórii Film si odniesla agentúra Saachi&Saachi z New Yorku, vďaka svojej nadmieru vtipnej a kreatívnej reklamnej kampani s názvom „Its a Tide Ad“ („Je to Tide reklama“). Hlavnú úlohu v tejto reklame stvárnil David Harbour (známy zo seriálu StrangerThings), ktorý v nej hravou a vtipnou formou poukazuje, že vlastne každá reklama je reklama na Tide, keďže v každej reklame majú ľudia oblečené krásne a čisté oblečenie „vyprané v Tide“. Táto reklamná kampaň pozostáva z niekoľkých reklamných spotov, z ktorých najdlhší trvá 59 sekúnd a najkratší 7 sekúnd. Odhaduje sa, že na túto reklamnú kampaň spoločnosť P&G (vlastník Tide) minula v prepočte od 16 000 miliónov do 18 000 miliónov dolárov. Tide Ad paroduje tie najslávnejšie reklamy a ich značky, a to dokonca prostredníctvom ich originálnych hercov, akým je, napr. tvár značky Old Spice, Isaiah Mustafa.
Takto vyzerá super nápad, ktorý sa rodí v reklame raz za dlhé obdobie.

 

1. Palau Pledge – pečiatka, ktorá pomáha prírode

Teraz sa dostávame k TOP reklame, ktorá si z Cannes Lions odniesla až tri ocenenia Grand Prix (v kategórii Direct, SustainableDevelopmentGoals a Titanium). Tento inovatívny projekt sa týka malebného tropického súostrovia Palau (Austrália), ktoré navštevuje stále viac a viac turistov a s tým sa spája ničenie ostrovného života a prírody. Domáci obyvatelia s tým, samozrejme, chceli niečo urobiť, dokonca uvažovali aj o úplnom zákaze turizmu, ktorý je ale ich hlavným zdrojom príjmov. S úžasným nápadom prišla až reklamná agentúra Host/Havas, ktorá prišla na to, ako to urobiť, aby turisti prestali ničiť prírodu, chránili ju a aj sa sami kontrolovali. Ide o geniálne riešenie imigračnej politiky s názvom Palau Pledge („Palauský prísľub“).
Každý turista pri vstupe do krajiny dostane do pasu veľkú pečiatku, ktorá obsahuje prísľub chrániť ostrovnú prírodu s miestom na podpis. Podmienkou vstupu do krajiny je podpísať tento prísľub, a tým sa zaviazať k jeho dodržiavaniu.
Zabralo to! Prečítanie prísľubu, uvedomenie si o čo ide a záväzok daný vlastnoručným podpisom vytvorí psychologický efekt, ktorý dokáže zázraky! Výsledky boli viditeľné už po niekoľkých týždňoch a domáci obyvatelia si napokon mohli vydýchnuť.

Top reklama Palau pledge

(Voľný preklad prísľubu na pečiatke: Deti Palau. Dávam túto prísahu, ako Váš hosť, že budem zachovávať a chrániť Váš krásny a jedinečný ostrovný domov. Sľubujem, že budem zaobchádzať s rozvahou, správať sa milo a objavovať obozretne. Nebudem brať to, čo mi nebolo dané. Nebudem ubližovať tomu, čo mi neubližuje. Jediné stopy, ktoré by som tu mal zanechať, sú také, ktoré zmyje voda. PALAU PLEDGE)

Aj túto reklamu môžme zaradiť medzi tie, ktoré pomáhajú meniť svet k lepšiemu.

 

———————-

Chcete vedieť ktorá reklama bola ocenená ako najlepší reklamný počin roku 2017?
Bola to reklama „Fearless Girl“ (Nebojácne dievča) na minuloročnom festivale Cannes Lions 2017.
O čo vlastne išlo nájdete v príspevku na našom Facebooku.