Výdavky na reklamu 11.830€ každú hodinu po celý rok

Nie je to žart, je to skutočné číslo.
Sú to reálne výdavky na reklamu  283.939€/denne alebo 8.636.485€/mesačne alebo 103 miliónov EUR ročne. Sú to údaje zo štatistík z roku 2019 pre firmu s najväčšími výdavkami na 1. mieste rebríčka.

Špecializujem sa na reklamu pre malé firmy, tzv. small business.
Robím to už 28 rokov a chcem vám tu ukázať pár zaujímavých vecí z reklamy.

Existuje „veľká reklama“ ale zároveň existuje aj „malá reklama„.
Tá prvá je reklama pre veľké firmy (sektor obchodu, banky, poisťovne, lieky, telekomunikácie a pod.). Tá druhá je reklama pre tisícky malých biznisov vo všetkých sférach nášho života.

Medzi malou a veľkou reklamou je priepastný rozdiel.
Hlavným dôvodom je astronomický rozdiel v dostupných zdrojoch na reklamu. O tom je tento príspevok. To čo utratí veľká firma za hodinu, neutratí malá firma ani za rok.

Čo z toho vyplýva?

Že ak ste malá firma, takmer nič z toho čo používa veľká firma na reklamu si nemôžete dovoliť, nič z toho, čo fungovalo vo veľkej reklame, nebude fungovať u vás.
Je veľmi komické, ak v príspevkoch na internete alebo na seminároch o reklame pre malých podnikateľov sa uvádzajú príklady reklamy firiem Apple, Coca cola a podobne. Je vám to totiž úplne nanič.

Reklama pre malé firmy sa musí robiť úplne ináč.
Ako? To nie je obsahom tohoto článku.
Ak máte predsa záujem dozvedieť sa ako na to, pozrite si článok na blogu: REKLAMA, ktorá predáva alebo ako zvýšiť predaj.

V nasledovnej Tabuľke vidíte rebríček, koľko tvoria výdavky na reklamu u veľkých firiem. Prvá 103 miliónov eur a stá v poradí iba 5 miliónov eur za rok.

TOP ZADÁVATELIA VO VÝDAVKOCH V REKLAME 2019, SLOVENSKO
1. LIDL SR 103 637 822 €
2. KAUFLAND SR V.O.S 72 194 573 €
3. SLOVAK TELEKOM 61 964 680 €
4. ORANGE SLOVENSKO A.S. 57 027 715 €
5. FERRERO CESKA S.R.O. 56 629 177 €
6. ALZA 52 377 746 €
7. TESCO STORES 49 698 908 €
8. SLOVENSKÁ SPORITEĽŇA A.S. 49 441 371 €
9. PROCTER & GAMBLE 48 445 100 €
10. COOP JEDNOTA SLOVENSKO 43 354 797 €
50. PHILIPS SLOVAKIA 12 098 687 €
100. WORWAG PHARMA 5 324 326 €

Tieto výdavky sa delia medzi jednotlivé média, konkrétne: TV, Online, Rádio, Tlač, Out of Home, Kiná.
Rozdelenie výdavkov pre LIDL SR: TV 70,8%, Online 12,2%, Rádio 2,4%, Tlač 13,6%, Kiná 0%,

Absolútna väčšina výdavkov na reklamu v rozsahu 70% až 99% ide na TV!

Ak by sa niekoľkosekundové televízne reklamy prerátali na dni, tak všetky reklamy JOJ Group by zabrali dve tretiny roka, konkrétne 236 dní. Reklamy Markíza Group by tvorili 130 dní a stanice RTVS len 6 dní z roka.

To vám dá odpoveď na to, prečo sa nedá pozerať film v TV v riadnom vysielacom čase ale iba z archívu. Potvrdzuje to pravdivosť bonmotu, že komerčná televízia sú reklamy prerušované filmami.  :-(

Výdavky na reklamu vo všetkých mediatypoch na Slovensku

Výdavky na reklamu vo všetkých mediatypoch vzrástli v roku 2019 v porovnaní s rokom 2018 o 12%
na sumu 2,5 miliardy EUR.
… teda 285 000 EUR každú hodinu po celý rok alebo  6,85 milióna EUR denne.

 

Ako stanoviť rozpočet na reklamu?

Najpoužívanejšou metódou je Metóda podielu z predaja. Rozpočet na reklamu sa stanoví ako percento z predaja realizovaného v minulom roku, prípadne z plánovaného predaja na aktuálny rok.
Zvykne to byť napríklad 1 až 5% z predaja.

Pozrime sa na to, ako si stanovil rozpočet na reklamu víťaz rebríčka, spoločnosť Lidl Slovenská republika, v.o.s.

Celkové výnosy:  1 238 085 000 €
Zisk:  112 055 000 €
Údaje sú z roku 2018.

Výdavky na reklamu v roku 2019: 103 637 822 €   … čo tvorí 8,4% z tržieb.

 

ZÁVER: Najviac do reklamy v roku 2019 na Slovensku investovali spoločnosti LIDL SR a KAUFLAND SR.
Ak si stanovíte výdavky na reklamu ako podiel z tržieb, tak čím viac sa vám darí, tým viac dávate do reklamy a zároveň čím viac dávate do reklamy, tým viac sa vám darí.

A koľko do reklamy investujete vy?

Je jasné, že vy nie ste LIDL. Malá firma ma úplne iné finančné zdroje a možnosti.
Platí, že reklama pre malé firmy sa musí robiť úplne ináč.

Ale ako?
Jednoducho a maximálne efektívne.

Napríklad začnite vylepšením svojej REKLAMY okamžite >>

 

Cieľom článku bolo získanie základného prehľadu o tom, aké peniaze sa točia vo „veľkej reklame“ a ukázať rozdiely medzi malou a veľkou reklamou.

 

Autor článku: Peter Mamrák

Zdroj: STRATÉGIE, Finstat